Kody błędów w systemach do cięcia plazmowego na przykładzie Powermax 85
Wraz z eksploatacją systemów do cięcia plazmowego mogą pojawić się problemy, które powodują przerwanie pracy urządzenia, a tym samym wstrzymanie produkcji. Przyczynami takich awarii mogą być zużycie części eksploatacyjnych palnika, usterki lub niewłaściwe użytkowanie. Systemy plazmowe takie jak Powermax 85 wyposażone są w układ informowania o sytuacjach, w których urządzenie funkcjonuje nieprawidłowo. W urządzeniach firmy Hypertherm, służą do tego kody błędów, wyświetlane podczas pracy urządzenia. Każdy z tych kodów sygnalizuje inny błąd w pracy urządzenia. Kody błędów prezentowane są na wyświetlaczu.
Kody błędów
Kody błędów można podzielić na grupy, które oznaczone są różnymi symbolami. Symbol oznacza ostrzeżenia, które nie przerywają działania systemu, a wszystkie pozostałe błędy przerywają działanie układu. Symbol
przedstawia problemy związane z gazem, symbol
– problemy związane z prądem bądź łukiem w palniku, symbol
– problemy z głowicą palnika, symbol
– niestandardowe zmiany temperatury, symbol
– błąd napięcia wejściowego, symbol
– problemy komunikacyjne. Sprzętowa awaria systemu przedstawiona jest za pomocą symbolu
. Poniżej przedstawiamy tabelę błędów wraz z odpowiednimi kodami.
Kod błędu | Opis | Kontrolka LED zasilania | Kontrolka LED błędu | Ikona błędu | Rozwiązania |
---|---|---|---|---|---|
0-12 | Niskie ciśnienie wejściowe gazu: ostrzeżenie (działanie systemu jest kontynuowane) |
Wł. | Wył. | ![]() |
Wyreguluj ciśnienie wejściowe gazu zgodnie z potrzebami. |
0-13 | Niestabilne wejściowe napięcie prądu zmiennego: ostrzeżenie (działanie systemu jest kontynuowane) | Miga (3Hz) | Wył. | ![]() |
Rozwiąż problem ze źródłem zasilania. |
0-19 | Zabezpieczenie sprzętowe płyty zasilania. Wykryto jeden lub wiele błędów (lub zakłóceń) sprzętowych płyty zasilania. | Wł. | Wł. | ![]() |
Inwertor wyłącza się i nie włącza przez kilka sekund. Jeśli błąd jest spowodowany zakłóceniami elektrycznymi, zostanie usunięty w kilka sekund i nastąpi wznowienie normalnej pracy maszyny. Jeśli błąd się powtarza, na ekranie operatora jest wyświetlany kod błędu 0-99. W celu zidentyfikowania głównego błędu personel serwisowy może uzyskać dostęp do dziennika błędów na ekranie serwisowym. |
0-20 | Niskie ciśnienie gazu | Wł. | Wł. | ![]() |
Sprawdź zasilanie gazem wejściowym. Wyreguluj ciśnienie gazu w dopuszczalnym zakresie, korzystając z trybu ręcznego. |
0-21 | Utrata przepływu maksymalnego podczas cięcia | Wł. | Wł. | ![]() |
Przywróć ciśnienie wejściowe gazu i ponownie włącz zasilacz. Sprawdź przewód palnika pod względem przecieków i zagięć. |
0-22 | Brak zasilania gazem | Wł. | Wł. | ![]() |
Podłącz źródło gazu i ponownie włącz zasilacz. |
0-30 | Zablokowanie materiałów eksploatacyjnych palnika. Oznacza to sytuację zablokowania palnika w położeniu „otwartym” lub „zamkniętym”. | Wł. | Wył. | ![]() |
Jeśli materiały eksploatacyjne są luźne lub usuwane, gdy zasilacz, jest włączony, wyłącz zasilacz, napraw problem, a następnie włącz zasilacz w celu usunięcia błędu. Jeśli materiały eksploatacyjne są prawidłowo zainstalowane, prawdopodobnie jest uszkodzony palnik. Skontaktuj się z dystrybutorem firmy Hypertherm lub z autoryzowanym serwisem firmy Hypertherm. |
0-40 | Zbyt duża/mała temperatura | Wł. | Wł. | ![]() |
Pozostaw zasilacz włączony, aby umożliwić obniżenie temperatury przez wentylator. Jeśli temperatura we wnętrzu zasilacza jest bliska -30 C, przestaw go w cieplejsze miejsce. |
0-50 | Zdjęta nasadka | Wł. | Wł. | ![]() |
Wyłącz zasilacz. Upewnij się, że materiały eksploatacyjne są zamontowane, a następnie ponownie włącz zasilacz. Jeśli materiały eksploatacyjne są prawidłowo zainstalowane, prawdopodobnie palnik jest uszkodzony. Skontaktuj się z dystrybutorem firmy Hypertherm lub z autoryzowanym serwisem firmy Hypertherm. |
0-51 | Sygnał włączenia/aktywacji włączony podczas rozruchu. Ta sytuacja oznacza, że zasilacz odbiera sygnał włączenia. Jest ona czasami nazywana „zablokowanym włączeniem”. | Wł. | Wł. | ![]() |
Jeśli zasilacz jest włączany, gdy spust palnika jest naciśnięty, następuje dezaktywacja systemu. Zwolnij spust i ponownie aktywuj włącznik zasilania. |
0-52 | Niepodłączony palnik | Wł. | Wł. | ![]() |
Podłącz przewód palnika do gniazdka FastConnect z przodu zasilacza, a następnie ponownie aktywuj włącznik zasilania. |
0-60 | Błąd napięcia wejścia prądu zmiennego | Wł. | Wł. | ![]() |
Utrata fazy: sprawdź wszystkie fazy wejściowe i bezpieczniki. Zbyt duże napięcie: sprawdź linię, zmniejsz napięcie. Zbyt małe napięcie: sprawdź linię, zwiększ napięcie. |
0-61 | Niestabilne wejściowe napięcie prądu zmiennego: wyłączenie | Wł. | Wł. | ![]() |
Natężenie prądu wejściowego jest niestabilne. Wyłącz zasilanie i rozwiąż problem z linią zasilającą przed kontynuacją pracy. |
0-98 | Wewnętrzny błąd komunikacji | Wł. | Wł. | ![]() |
Wyłącz zasilanie, odczekaj 20 sekund, włącz zasilanie. Odpowiednio przeszkolony technik serwisowy musi otworzyć obudowę zasilacza i sprawdzić kabel wstążkowy (równoległy) między płytą sterującą a płytą cyfrowego procesora sygnałowego (DSP). |
0-99 | Sprzętowa usterka systemu — wymagany serwis. Informuje o poważnym błędzie systemu. | Wł. | Wł. | ![]() |
System należy oddaj do naprawy odpowiednio przeszkolonemu technikowi serwisowemu. Skontaktuj się z dystrybutorem lub z autoryzowanym serwisem firmy Hypertherm. |
Poza wyświetlaniem kodu, błędy sygnalizowane są także przy pomocy diod LED. Dioda sygnalizująca prawidłowe zasilanie powinna być zaświecona w przypadku każdego z błędów. Jeśli dodatkowo zaświeci się dioda błędu, oznacza to, że urządzenie przerwało swoją pracę. Kody błędów wyświetlane są w postaci liczbowej, bez znaku „-”.
Podstawowa eliminacja błędów
W przedstawionej tabeli poza opisem samych błędów, zawarto najbardziej standardowe przyczyny tych błędów oraz czynności, które użytkownik może wykonać samodzielnie bez konieczności kontaktu z serwisem. Jeżeli żadne z proponowanych rozwiązań nie powoduje eliminacji błędów, należy skontaktować się ze STIGO.
Dodatkowe działania operatora
Niektóre z pozostałych nieopisanych w tabeli lub niemożliwych do wyświetlania problemów, również może rozwiązać użytkownik. Przykładem widocznym takiej sytuacji jest brak zasilania– włącznik ustawiony jest na „I”, ale dioda zasilająca nie świeci się. W tym przypadku operator może sprawdzić:
-
czy kabel zasilający jest podłączony do gniazda
-
czy główny włącznik zasilania jest zaktywowany
-
czy napięcie zasilania nie jest zbyt niskie (>15% poniżej napięcia znamionowego)
-
czy nie został aktywowany bezpiecznik
Kolejną awarią, prostą do zidentyfikowania przez operatora jest brak transferu łuku na element obrabiany. Najczęstszymi przyczynami takiej sytuacji są zabrudzenie obszaru styku zacisku roboczego z elementem obrabianym, uszkodzenie zacisku roboczego lub ustawienie zbyt wysokiej wysokości przebijania.
Ponadto łuk może nie utrzymywać zapłonu po zwolnieniu przycisku palnika. W tym przypadku należy sprawdzić:
-
czy materiały eksploatacyjne nie są zużyte lub uszkodzone i ewentualnie je wymienić
-
czy wkładka filtru gazowego nie jest zanieczyszczona
-
czy ciśnienie gazu jest prawidłowe (zalecane stabilne ciśnienie powinno zawierać się w granicach 7-8 bar)
Łuk może mieć także zbyt dużą średnicę lub zachowywać się niestabilnie. Przyczynami takiej sytuacji mogą być zanieczyszczenie wkładki filtru gazowego lub wilgotność w przewodach do przesyłania gazu. Obydwa powody wiążą się z koniecznością ingerencji w układ filtracji gazu. Operator może zaobserwować również słabą jakość cięcia, która może wynikać z wielu powodów. W tej sytuacji użytkownik powinien:
-
upewnić się, że palnik jest prawidłowo obsługiwany (prawidłowe parametry i sposób użycia palnika znajduje się w Podręczniku Operatora, w rozdziale 4 Obsługa, oraz w tabelach technologicznych)
-
sprawdzić stan części eksploatacyjnych, jeśli są zużyte, należy je wymienić
-
sprawdzić, czy materiały eksploatacyjne są dostosowane do prowadzonego procesu – szczególnie pod względem prądu
-
zapewnić odpowiednie ciśnienie i jakość powietrza
-
sprawdzić, czy przełącznik trybu cięcia jest ustawiony w odpowiedniej pozycji, w zależności od trybu pracy – do cięcia siatek, do cięcia i przebijania metalu (ustawienie standardowe) lub do żłobienia materiału (powoduje to słabą jakość w przypadku cięcia)
Wszystkie opisane problemy z urządzeniami są sytuacjami standardowymi i mogą być w prosty sposób usunięte przez operatora. Warto jednak pamiętać, że nie należy rozwiązywać ich natychmiast, aby uniknąć zwiększenia uszkodzenia. W przypadku gdy nie czujemy się kompetentni do wykonania jakiejś czynności, sugerujemy kontakt z autoryzowanym serwisem – STIGO. Warto podkreślić, że najważniejsze jest bezpieczeństwo ludzi, a urządzenia należy używać tylko zgodnie z przeznaczeniem.